Direktlänk till inlägg 23 februari 2011
Men allt går lite på tomgång tills en joker dyker upp. Ur publiken kliver en trygg dalmas, lystrande till namnet Kent (Johan Holmberg) fram. Han överräcker ett hemligt brev från sin far, ställt till Anita. När detta så småningom öppnas förändras syskonens liv, eftersom nykomligen visar sig vara Anitas förste son Kent som lämnades bort strax efter födseln och som ingen vetat något om, allra minst han själv.
För den som sett Maria Bloms filmer finns åtskilliga ingredienser som återkommer, till exempel nyfikenheten/irritationen mellan dem som lämnat landsbygden för ett mera innehållsrikt liv i den stora staden här representerad av den eleganta Klara och de som blivit kvar.
I Under hallonbusken är det den känslomässigt hämmade sonen Pontus samt den hysteriskt babblande dottern Hedda, som vigt sitt liv åt att sköta modern Anita. Det senare har krävt sin tribut, vilket syskonet blir varse när testamentet öppnas och en minst sagt obehaglig överraskning väntar Pontus och Klara.
Maria Blom vill mycket med både text och regi. Hon blandar respektlöst olika genrer. Hon rider på Norénvågen, den obligatoriska nattliga familjeuppgörelsen iscensätts vid Anitas dödsbädd. I nästa ögonblick är Maria Blom en allvarsam moralist – hur tar vi hand om våra gamla i en cynisk tid då kommunernas nedskärningar lett till att personal ersätts med larm och övervaktningskameror? Då och då tar komiken över – även om skratten för det mesta fastnar i halsen.
Skådespelarna gör allt de kan av sina roller, inte minst är Eva Millberg övertygande och rörande som den döende Anita. Pontus (Andreas Rothlin Svensson) är en osäker och tilltufsad man som helst hade befunnit sig någon annanstans. Möjligen skulle Tanja Lorentzons Hedda ha behövt tas i hampan emellanåt, hennes ibland utflipprade utspel hade vunnit på att tuktas.
Det starkaste mötet sker mellan den tidigt bortlämnade och glömde sonen Kent och den sorgsna, döende modern. I något som närmast liknar en pietàscen förenas Anita med sin förstfödde. Han kryper in i sin mors famn och hon välkomnar honom till livet som vore han nyfödd, medan de övriga syskonen med blandade känslor ser på.
Janne Schaffer, född 1945 i Stockholm, firade i fjol 40 år som yrkesmusiker. Avstampet ut i yrkesmusikerlivet kom 1970 då han medverkade på Björn Skifs solodebut "Both sides now", och under åren har Janne spelat med namn som ABBA, Ted Gärdestad, Corn...
Idén om att släppa en ny låt gratis varje fredag är hans egen. - Från början var tanken att släppa en ny låt varje helg under ett helt år, alltså 52 stycken, men det hade nog varit ohållbart. Jag gillar att titta på nya sätt att lansera musik, och de...
Det är inte kul med förinspelade bakgrunder. Gitarren som Henrik spelar på räknas inte, för den hörs inte de få takter han spelar. Norrlands Elvis, som slog igenom i "Sikta mot stjärnorna" 1995, ser till och med ganska obekväm ut på scenen till att b...
Protesterna i Egyptens huvudstad Kairo var i går de största under den tre veckor långa kampen. Målet är självklart: president Hosni Mubarak måste omedelbart avgå. Läget på Tahirtorget i Kario är mindre våldsamt än tidigare och det har fått fler att v...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|